Oletteko koskaan törmännyt poliittiseen valheeseen… eikun mainokseen

Eduskuntavaalimainos oli lähellä pysäyttää minut. Onneksi sain espanjalaisen perheautoni ohjauksen hallintaan ja pystyin rauhassa skrollailemaan pitkin Vanhaa Turuntietä eteenpäin ilman, että tien laidalle pystytetyt viestiärsykkeet olisivat tästä eteenpäin häirinneet matkantekoani millään tavalla.

Seuraavia vaaleja silmällä pitäen koostan tähän nyt kolme pointtia, joilla jokainen halukas varmistaa pääsynsä neljän vuoden päästä Arkadianmäelle. Tulosta tästä vaikka jääkaapin oveen odottamaan.

Miten tehdä parempaa vaalimainontaa?

1. Muista täydellisyys

Jokainen kertomus vaatii voiman ja vastavoiman. Tarinassa pitää olla särö, joka luo tarttumapintaa. Tämä ei luonnollisestikaan koske (vaali)mainontaa. Vaikka ehdokas ei olisi neljään vuoteen hymyillyt, nyt on syytä levittää toinen suupieli koilliseen, toinen luoteeseen. Kastaa pää tefloniin ja kieputtaa vielä elmukelmua päälle. Mikäli ydin ei enää näy, voi päälle läimäistä post-it lapun, johon kirjoittaa arvoiksi ”rehellisyys ja läpinäkyvyys”. Mieluiten vesiliukoisella tussilla.

2. Muista kohderyhmä

Kenelle (vaali)mainontaa tehdään? Tietenkin itselle. Siksi on syytä sitouttaa koko kampanjaporukka tekemiseen. Demokratia toimii tässäkin: jokaisella on varmasti mielipide, jonka perään on syytä käytävillä huudella. Myös kotona on hyvä kysellä, josko sieltä joku löytää materiaaleista virheitä, joita oma silmä ei huomaa.

Itsellehän kaikki on niin selvää, että viesteissä on turha keskittyä triviaaleihin uspeihin ja muihin perusasioihin. Paljon kiinnostavampaa on, onko esimerkiksi ajatellut olla hiilineutraali kahden vuosikymmenen päästä ja onko pyrkimyksenä siirtää oma tietoisuus täysin meta- tai multiversumiin. Kerro siis niistä. Itsellesi.

3. Muista neutraalius

Tutkimusten mukaan ärsytetty äänestysikäinen ei äänestä ärsyttäjäänsä. Eli toisin sanoen, mitä vähemmän ärsyttää sitä enemmän kerää ääniä.

Siksi on hyvä etsiä suurin yhteinen nimittäjä ja pysyä siinä. Jos (vaali)mainoksessa ei voi olla harmaalla taustalla tai espoolaisessa keittiössä, kannattaa etsiä muuten mahdollisimman harmiton toimintaympäristö. Ehdokas voi vaikka kolata lunta, koska lumen kolaaminen symboloi pihan auraamista puhtaaksi, mikä on hyvä ja neutraali asia. Ehdokas voi myös olla esikaupunkialueen leikkipuistossa keinuttamassa lapsiaan. Mikäli omissa lapsissa ei ole tarpeeksi diversiteettiä, voi ne vaihtaa toisiin. Ajatus on kuitenkin tärkein.

 

Jos ei näillä opeilla eduskunnan paternosterhissi laula, niin sitten on henkilössä vika. On syytä vielä erikseen huomauttaa, että en missään vaiheessa sanonut, että puhuessani vaalimainonnasta puhuisin rivien välissä mainonnasta yleisemminkin.

Lasse Paasto, copywriter

Lue myös:

Miksi huumori hirvittää brändiä?
Maailma ilman huumoria
Ensi kesän Cannes-voittajat
Oletko brändejä kehittävä vai latistava johtaja?
Älä kysy, miten pitkä somevideon kannattaa olla

Olemmeko missanneet paskan mainonnan arvon?
Algoritmi tappoi tokaisun?
Brändi, rakas kakkapyllymme