Oletko brändejä kehittävä vai latistava johtaja?

Jostain syystä jotkut ihmiset, olivatpa he töissä missä tahansa, tuntuvat saavan aikaan huomattua, vetovoimaista ja kaupallisesti potenttia markkinointiviestintää. Työpaikan vaihduttua edellisen työnantajan markkinointiviestinnän taso laskee ja uuden nousee. Kumppanien pysyessä samana ainoa muuttuja on yksi ihminen, useimmiten markkinointijohtaja, joka osaa kehittää brändejä.

Samaan aikaan toisaalla: Jotkut ihmiset, olivat he töissä missä tahansa, eivät koskaan saa aikaiseksi huomattua, vetovoimaista ja kaupallisesti potenttia markkinointiviestintää. Työpaikan vaihduttua edellisen työnantajan markkinointiviestinnän taso nousee ja uuden laskee. Kumppanien pysyessä samana ainoa muuttuja on yksi ihminen, useimmiten markkinointijohtaja, joka kykenee vain latistamaan brändejä.

 

Markkinointijohtajalla on kaksi – VAIN kaksi – tehtävää

Markkinointi on täynnä sosiaalisia, älykkäitä, kauniita ja komeita, esiintymiskykyisiä ja alan trendit ja termistöt tuntevia ihmisiä. Harvempi heistä on kuitenkaan ammattilainen, jos markkinoinnin ammattimaisen johtamisen mittarina pidetään brändin arvon kasvua ja kaupallista menestystä yli ajan. Sillä markkinointijohtajalla on absoluuttisesti vain kaksi tehtävää:

1) huolehtia oman brändin share of mindista ja
2) huolehtia oman brändin kaupallisesta suorituskyvystä.

That’s it. That’s the shit.

Brändejä kehittävä johtaja työskentelee näiden asioiden eteen peilaamalla kaikkia toimenpiteitä tulevaisuuteen, suhteessa isompaan, innostavaan visioon. Hänellä on luovaa kunnianhimoa ja hän työskentelee suurella sydämellä palvelemalla alaisiaan, kollegoitaan, kumppaneitaan ja esimiehiään, jotta he voivat tehdä parhaansa. Hän antaa itsestään paljon saadakseen enemmän.

Brändejä latistavalle johtajalle share of mind on annettu tekijä ja luova kunnianhimo pakkasen puolella. Hänelle kaupallinen menestys on hänen ansiotaan ja menestymättömyys muiden vika, koska hän huolehtii itsestään. Hän huolehtii siitä, että alaiset sekä kumppanit ovat varpaillaan ja että häntä palvellaan. Hän ei paljasta tunteitaan eikä mielipiteitään.

Yhden johtajan tekeminen näkyy brändin tunnettuuden ja preferenssin kehityksessä ja siten kaupallisessa menestyksessä. Toisen johtajan mittarit noudattavat vuodesta toiseen kuolleen sydänkäyrää eikä kaupallinen suorituskyky siten kehity.

Yksi näkee mahdollisuuksia ja ratkaisuja, toinen uhkia ja ongelmia. Yhden kanssa halutaan työskennellä, toisen kanssa täytyy työskennellä.

Teppo Juuvinmaa, asiakkuusjohtaja

 

Lue myös:

Oletteko koskaan törmännyt poliittiseen valheeseen… eikun mainokseen
Miksi huumori hirvittää brändiä?
Ensi kesän Cannes-voittajat
Maailma ilman huumoria
Älä kysy, miten pitkä somevideon kannattaa olla

Olemmeko missanneet paskan mainonnan arvon?
Algoritmi tappoi tokaisun?
Brändi, rakas kakkapyllymme