Brändi, rakas kakkapyllymme
Kirjoitus on kasvatustieteen maisterin, äidin ja luovan johtajan yritys ymmärtää brändinrakennuksen vaikeutta ja edellytyksiä.
Brändi on yrityksen vauva. Sen merkitys on kiistämätön, mutta samalla se onnistuu olemaan lähimmilleen myös mysteeri. Se on jatkuvasti muuntuva lupaus tulevasta. Eikä brändin kasvattaminen ole niin yksinkertaista kuin sööttiä logoa katsomalla kuvittelisi.
Rakkaus brändiin sokaisee helposti. Oma ihanuus on niin monipuolinen ja kiehtova. Hänestä voisi puhua tuntikausia, esitellä kasvukäyriä, kuvia ja videoita. Attribuutteihin ei tahdo aina yksi kalvo riittää. Erikoista kyllä, oman brändin kakka ei myöskään haise tai hajusta vaietaan visusti.
Tulee aika viedä brändi markkinointiin erikoistuneeseen päivähoitoon. Ulkomaailmaan, jossa huomionkipeät brändit ryntäilevät toistensa seassa samoja attribuutteja kiljahdellen. Melu on korviahuumaava ja se, joka huutaa kovimmin saa huomion. Ainakin hetken, kunnes muuttuu ärsyttäväksi. Harvan pyrkimyksistä saa metelissä selvän.
Ulkopuolelta brändi nähdään suhteessa muihin, tasavertaisena lupauksena. Kasvukeskusteluissa voi palaute mennä joskus tunteisiin. Oma brändi ei olekaan joukossa ylivertainen. Käytöksessä ja olomuodossa on korjattavaa ja kerrotut vahvuudet tuntuvat kummallisilta ja kapeilta. Tekisi mieli ottaa brändi kainaloon ja painua takaisin kotipesään. Mokomatkin moukat.
Brändiin ei voi myöskään päättämällä liittää ominaisuuksia, jota sillä ei ole. Lyhyenlännästä ei ole koripalloilijaksi, vaikka johtoryhmä niin toivoisi. Brändin ominaisuudet ovat siis jo olemassa, mutta sen heikkoudet ja vahvuudet näkyvät toisinaan kirkkaimmin ulkopuolelta. Joskus brändille on saattanut unohtua pottatukka ja ruskea potkupuku, jotka aikoinaan olivat niin söötit, mutta näyttävät muiden rinnalla vain ilmeuudistuksen tarpeen. Toisaalta taitavassa hoidossa löytyvät myös piilevät kyvyt. Tiesittekö, että teidän brändinne saa kaikki hyvälle tuulelle tai on joukosta selvästi empaattisin?
Ne yritykset, jotka uskaltautuvat näkemään pienokaisensa säännöllisesti myös ulkopuolisen silmin, onnistuvat kasvattamaan niistä vahvimpia. Brändi alkaa loistaa yli muiden ja tekee vaikutuksen omintakeisuudellaan. Toki kasvuun tarvitaan myös monipuolista ja idearikasta näkyvyyttä, mutta senkin hyödyntäminen on tehokkaampaa kun pyrkimys on selvä ja erottuva.
Myös rakastava hoitaja voi sokeutua brändin ihanuudesta. Siihen haasteeseen olemme FOLKissa kehittäneet Kansanraadin. Sen avulla saamme kasvatusneuvoista tärkeimmät ja brändiäsi ei enää kasvata koko kylä vaan koko kansa.
Paula Orre, Creative
Lue myös:
Oletteko koskaan törmännyt poliittiseen valheeseen… eikun mainokseen
Miksi huumori hirvittää brändiä?
Ensi kesän Cannes-voittajat
Maailma ilman huumoria
Oletko brändejä kehittävä vai latistava johtaja?
Älä kysy, miten pitkä somevideon kannattaa olla
Olemmeko missanneet paskan mainonnan arvon?
Algoritmi tappoi tokaisun?