Kohta ne kuolevat kuitenkin
Pia Dahlman
,
Toimitusjohtaja
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on 1,3M yli 65-vuotiasta, se tarkoittaa melkein neljäsosaa koko kansasta. Heillä on nettovarallisuutta kaksi kertaa enemmän kuin kahden huoltajan lapsiperheillä ja heitä on paljon. Näistä tosiasioista huolimatta ketään ei kiinnosta tavoitella tätä kohderyhmää. Jostain syystä he jopa tippuvat pois monilta markkinoinnin tutkimusalustoilta.
Järjestäen kaikki brändit haluavat kohdistaa markkinointitoimenpiteensä 35-44 vuotiaille perheellisille. Ihmisille, jotka elävät ruuhkavuosiaan. Heille, joilla rahat, aika ja eritoten hermot ovat tiukoilla. Jos saisin euron joka kerta kun kuulen palaverissa lauseen ”kohta meidän asiakkaat kuolevat pois, pitää keskittyä nuorempaan kohderyhmään”, niin en olisi kirjoittamassa tätä (tosin tänä päivänä inflaatio olisi luultavasti syönyt ne eurot, mutta saatte kiinni siitä mitä tarkoitan). Eivät he ole kuolemassa, he ovat hengissä luultavasti vielä silloinkin, kun kyseinen kommentoija on jo itse eläkkeellä ja miettii miksei ketään kiinnosta puhutella minua.
Tällä 65+ kohderyhmällä on aikaa ja rahaa, he kuluttavat vuosi vuodelta enemmän, eikä heitä tavoittele juuri kukaan. Vähän kuin Tinderissä olisi älykäs, hyvin toimeentuleva puolisokandidaatti, joka jatkuvasti swaipataan vasemmalle. Vaikka edellinen esimerkki onkin deittimaailman yksisarvinen, niin ihmettelen suuresti, miksi tätä nettovarallisuudeltaan suurinta kohderyhmää puhuttelee lähinnä Tena, sekä satunnaisesti jotkin lääke- ja hautausyritykset.
Oma 83-vuotias äitini kuluttaa palveluihin, hän pitää muodista, hankkii design-huonekaluja ja panostaa ruoan laatuun. Ei hän vertaile kaupassa mistä saa halvimman vessapaperin. Hänellä on myös aikaa perehtyä markkinoijien viesteihin, uppoutua lehtiin ja selailla rauhassa. Silti yksikään brändi ei kohdista viestiään juuri hänelle. Tai sitten kun kohdistaa, niin se on 25-vuotias mallityttö, joka sanoo, ”You're worth it”, kasvoillaan kuusikymppisille tarkoitettu ryppyvoide.
Toki mikään kohderyhmä ei ole homogeeninen, mutta itse ottaisin riemusta kiljuen vastaan briefin, jossa halutaan saavuttaa juuri heidät. Sillä on aika paljon helpompi voittaa, kun seisoo lähtöviivalla yksin.