Case: Blogi, joka murskasi kaikki ennätykset

Sami Korjus

,

Copywriter

24.6.2025

24.6.2025

Haaste:

Kehä Kolmosen ja sosiaalisen median ulkopuolella elävä keski-ikäinen miessuunnittelija ei herätä kummoisia tunteita. Hän on ilmaa. Poissa ovat hohde ja houkuttelevuus.

Kuinka kirjoittaa blogi, joka rakentaa suunnittelijan henkilöbrändiä uskomattomalla tavalla ja herättää ennennäkemättömän kiinnostuksen mainostoimisto Folkin osaamista ja näkemystä kohtaan?

Kohderyhmänä markkinoijat, toimistoväki, hesalaiset, ihmiskunta.


Insight:

Ihailun saavuttaminen edellyttää yhtä aikaa itsevarmuutta ja häpeilemätöntä avoimuutta. Ennen kuin tartun bloggarin kynään, minun pitää lopettaa empiminen ja jossittelu. Tarvitaan agenda, johon uskon. Totuus, jonka puolesta toitotan sellaisella höökillä, että vastaanottajien polvet vapisevat. Idean ei tarvitse olla tuore. Siihen ihastuvat joka tapauksessa vain he, jotka ovat jo valmiiksi samaa mieltä.


Toteutus:

Tekstissä lähden liikkeelle omakohtaisesta arkisesta oivalluksesta. Se kertoo kyvystäni elää hetkessä, aistit auki. En kuitenkaan halua olla liian arkinen, koska haluan tuoda esiin jaloa arvomaailmaani.

Päätän kerätä roskia Itämeren rannalta. Hangossa, koska siellä on hyviä ravintoloita ja veneilijöiden sauna ulkopuolisten käytössä elokuussa. Keksin rinnastaa roskan - mihin? Kysyn tekoälyltä välittämättä siitä, että yksi haku kuluttaa energiaa 10 kertaa enemmän kuin Google-haku. Enhän halua olla ilonpilaaja. Kuivaa nirppanokkaa ei kukaan kestä. AI ehdottaa roskan rinnastamista taktiseen, brändistä irralliseen mainokseen. Mennään sillä.

Seuraavaksi annan itsestäni kuvan 60 tuntia viikossa ahertavana työnarkomaanina, joka on tajunnut juuri tänään pysähtyä. Kiitos merituuli, kangasmetsä ja kotona odottava rakas vaimo, joka on ollut vierelläni kaikki nämä vuodet. Kirjoitan englanniksi. Mutta myös suomeksi ja saameksi, koska rakastan suomen kieltä ja olen pienten puolella.

Hankoon päädyin pyöräilemällä, pidänhän itsestäni yhtä hyvää huolta kuin asiakkaistani. Mutta älkää huoliko, on minullakin heikkouteni, menin ja sorruin pistaasipullaan heti perillä, auts. Ihmisiä tässä vaan ollaan.

Viljelen kudosta kollegoideni suuntaan. Tajuan huomioida myös mainosalan vanhat konkarit, onhan minulla hoksnokkaa historialle. Jokainen tarvitsee esikuvia. Nuoret osaajat pääsevät hekin jalustalle. Samalla esitän huoleni seuraavan sukupolven koulutuksesta ja mahdollisuuksista.

Kirjoitan blogini liidulla Merikadun asfalttiin. Samoilla liiduilla - tai niiden pätkillä - joilla olen aikoinaan leikkinyt lasteni kanssa saaden heidät hylkäämään älylaitteet. Kyyneleeni sotkevat tekstin. Minun on ikävä ulkomailla opiskelevaa tytärtäni. Tulen sivumennen vihjanneeksi kuinka hyvin lapseni pärjää elämässään. Jos saan jälkikasvuni kukoistamaan, miksen tekisi samaa sinun brändillesi?

Eivät ne olekaan kyyneleitä vaan viiniä, jota nuoret opiskelijat ympärilläni roiskuttelevat. Elän kuten opetan ja tartun hetkeen. Lähden nuorten kanssa baariin. Pääsen mukaan sillä ehdolla, että tarjoan. Walliksen karaokessa laulan Janos Valmusen Bussipysäkillä.


Sanoit jotain vakavaa
Sanoit muuttavasi kauas pois
Jo huomenna
Itkit olkapäähän nojaten


Keksin rinnastaa kappaleen sanat markkinointialan luonnolliseen sykliin: asiakkaita tulee ja menee, mutta parasta ovat ihmiset ja pahinta heistä luopuminen.

Aamuyöllä tanssiessani Cha-Cha-Chata opiskelijoiden kanssa Casinon rannalla lyön pääni rantakiveen. Ambulanssissa jaan itsestäni kuvan. Naamassani on oksennusta ja verta. Myönnän heikkouteni, mutten kaipaa sääliä. Kiitän sotea, hyvinvointiyhteiskuntaa, olen iloinen veronmaksaja. Me kaikki tarvitsemme toisiamme.

Pyydän julkisesti anteeksi hukkaamaani Folkin luottokorttia sekä videota, jolla imitoin esihenkilöäni. Joku opiskelijoista oli ehtinyt pistää sen jo nettiin. Tajuan lisätä anteeksipyynnön perään useamman nauruemojin osoittaen näin vahvaa itseironian tajua.

Muotoilen blogini lempeäksi, koska tässä ajassa tarvitaan aitoutta ja lämpöä, ei setämäistä sarkasmia.


Tulokset:

  • Meltwaterin mukaan blogini on elämäni suosituin. Sen tavoittavuus on 16,5 miljoonaa silmäparia. Eroa vuoden takaiseen on ällistyttävät +3400 %.

  • Saan kutsuja lounaille, webinaareihin, tuomaristoihin, treffeille ja raastupaan.

  • Folkia harkitsevien määrä on noussut yli 300 %. Vai oliko se 3 % ja kuka teki tutkimuksen? Ei sen väliä, ei kukaan tänne asti tätä kuitenkaan lue.

  • Mikä tärkeintä, Hangon rannat ovat nyt hivenen puhtaampia.


Folk Finland,
Mikonkatu 2 D (2. krs),
00100 Helsinki

Vapaa pääsy, ei ikärajaa. Ovet 09.00.

Folk Finland,
Mikonkatu 2 D (2. krs),
00100 Helsinki

Vapaa pääsy, ei ikärajaa.
Ovet 09.00.

Folk Finland,
Mikonkatu 2 D (2. krs),
00100 Helsinki

Vapaa pääsy, ei ikärajaa. Ovet 09.00.

Folk Finland,
Mikonkatu 2 D (2. krs),
00100 Helsinki

Vapaa pääsy, ei ikärajaa.
Ovet 09.00.