Lukukeskus & Olympiakomitea
Runomaajoukkue
Runomaajoukkue-kilpailu edisti lasten ja nuorten lukutaitoa täysin uudesta näkökulmasta.
Lähtölaukaus ideaan lähti havahduttavasta faktasta: Suomi on runoilun hallitseva olympiavoittaja. Aale Tynni voitti lyriikkasarjassa kultaa 1948. Ne olivat viimeiset olympialaiset, joissa taidelajit olivat mukana.
Meidän päähänpistomme oli palauttaa laji urheilukartalle järjestämällä runokilpailu 7.–9.-luokkalaisille. Voittaja pääsisi Pariisin olympialaisiin.
Näkyvyyden osalta kampanja nousi ilmiöksi. Se keräsi 56 mediaosumaa ja ylitti uutiskynnyksen koko maassa. Aihe sai huomiota Ylen ja MTV:n viihdeohjelmissa sekä urheilu- ja kulttuurisivuilla, ja se päätyi muun muassa Keskisuomalaisen pääkirjoitukseen, uutisvisapalstoille ja mielipidekirjoituksiin. Laaja näkyvyys innosti myös kustantamoita ja kirjastoja jakamaan kampanjaa omissa somekanavissaan.
Runomaajoukkue oli malliesimerkki markkinoinnin ja viestinnän yhteistyöstä. Sen potentiaalinen tavoittavuus oli 47,6 milj. silmäparia ja ansaitun median arvo 440 457 euroa.
”Lukutaitokentän ja kirja-alan näkökulmasta projekti on herättänyt hurjasti innostusta ja iloa.”
– Emmi Jäkkö, Lukukeskus